torsdag 24 februari 2011

Heligt vatten och oheliga svordomar

När jag blir frustrerad vill jag svära på finska. Suomalainen. Jag älskar de feta finska vokalerna och fylliga svordomarna. De arabiska harangerna går också bra med sina hårda konsonanter. Anledningen till min frustration är förkylningen som inte släpper. Lårmuskeln har gett mig sig en smula så den klappar jag tacksamt på men hela huvudet är inkapslat. Min kompis Ann från Santorini (som jag lärde känna via den här bloggen) skickade lite lindring idag. På posten kom den grekiska tidningen OK där jag är med och det var skoj att läsa lite grekiskt skvaller.

Amina, en kompis jag fått via FB, skickade en flaska heligt vatten från floden Styx där den mytologiska figuren Achilles sägs ha doppats av sin mor. Hon sänkte honom i odödlighetens vatten men missade så klart hälen som blev hans fall. Nu ska jag smörja låret med det heliga vattnet så får vi hoppas att det bär mig igenom morgondagens Let's Dance där tango och Swingmaraton väntar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar